Link ist nicht gleich Link

Mai 13, 2010 |  by  |  Google, SEO, Suchmaschinen  |  , , ,

In seinem Post A link ain´t just a link anymore macht Marcus Tandler, besser bekannt als Mediadonis, auf ein interessantes Google Patent aufmerksam. Das Patent mit dem Titel Ranking documents based on user behavior and/or feature data, beschreibt wie eine Suchmaschine einen Link bewertet.

A system generates a model based on feature data relating to different features of a link from a linking document to a linked document and user behavior data relating to navigational actions associated with the link. The system also assigns a rank to a document based on the model.

Ein Link ist heute kein einfacher Link mehr, denn es werden neben dem Link ein Haufen anderer Faktoren mit in die Gesamtbewertung hineingezogen. „Ist doch nichts neues“ werden jetzt sicherlich einige sagen, STIMMT, aber erstens scheinen das immer wieder einige zu vergessen und zweitens ist dies das erste Patent das dieses Thema behandelt. Denn in den SEO Foren gibt es immer noch Leute die Fragen „Warum rankt die Seite XY viel besser als ich, dabei habe ich doch viel bessere Links“.

Es ist halt nicht so einfach, denn Google entscheidet was ein guter Link ist und welchen Wert er hat. Das Google Patent findet ihr hier, hingegen eine gute Zusammenfassung und ein paar wirklich tolle Kommentare gibt es im Post von Bill Slawski, Google’s Reasonable Surfer: How the Value of a Link May Differ Based upon Link and Document Features and User Data.

Examples of features associated with a link might include:

  1. Font size of anchor text associated with the link;
  2. The position of the link (measured, for example, in a HTML list, in running text, above or below the first screenful viewed on an 800 X 600 browser display, side (top, bottom, left, right) of document, in a footer, in a sidebar, etc.);
  3. If the link is in a list, the position of the link in the list;
  4. Font color and/or other attributes of the link (e.g., italics, gray, same color as background, etc.);
  5. Number of words in anchor text of a link;
  6. Actual words in the anchor text of a link;
  7. How commercial the anchor text associated with a link might be;
  8. Type of link (e.g., text link, image link);
  9. If the link is an image link, what the aspect ratio of the image might be;
  10. The context of a few words before and/or after the link;
  11. A topical cluster with which the anchor text of the link is associated;
  12. Whether the link leads somewhere on the same host or domain;
  13. If the link leads to somewhere on the same domain,
    • whether the link URL is shorter than the referring URL; and/or
    • whether the link URL embeds another URL (e.g., for server-side redirection)

Quelle: Google’s Reasonable Surfer: How the Value of a Link May Differ Based upon Link and Document Features and User Data

About the author

Mein Name ist Stephan Walcher und Prometeo ist mein mein Privater Blog auf dem ich über SEO und Suchmaschinen schreibe. Ausserdem bin ich Microsoft MVP für Windows Live. Weitere online Profile findest du unter Google+, Twitter und Facebook.


Hinterlasse eine Antwort